پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183254
نوبخت: يارانه‎ها پيش از پايان مهر به حساب خانوارها واريز مي‌شود/ تغييري در تيم اقتصادي دولت نداريم
تاریخ انتشار : 1394/07/22 08:53:15
نمایش : 1233
سخنگوي دولت گفت: يارانه‎ها پيش از پايان مهر به حساب خانوارها واريز مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار دولت گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، محمدباقر سخنگوي دولت در جلسه هفتگي پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران که در ساختمان کوثر نهاد رياست جمهوري، برگزار شد، با بيان اينکه اميدواريم تمام مسئولان کشور در شرايط پساتحريم بتوانند حقوق به تعويق افتاده ملت ايران را استيفا کنند گفت: ان شاء الله در شرايطي که از اين پس پيش رو خواهيم داشت، شاهد رشد و توسعه کشور باشيم.

سخنگوي دولت افزود: تا اجراي برجام که پيش بيني مي‌شود از اواخر امسال و اوايل سال آينده کاملاً شرايط متفاوتي را از گذشته در فراروي جمهوري اسلامي ايران قرار دهد، برنامه کوتاه مدتي براي اين پنج ماهه باقي مانده در دولت طراحي شد و امشب رياست محترم جمهوري در يک برنامه زنده رسانه‌اي اين برنامه را به اطلاع ملت بزرگوار ايران خواهد رساند.

وي با بيان اين که ستاد اقتصادي دولت نيز در آغاز هفته آينده جزئيات اين برنامه را بيان مي‌کند، افزود: لازم به گفتن است که اقتصاد بيماري که در سال 1392 مراقبت و مواظبت و بهبودش به عهده دولت تدبير و اميد سپرده شد، به صورت مرتب وضعيتش مانيتور و رصد مي‌شود.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اين که وضعيت همه شاخص‌ها مخصوصاً شاخص‌هاي اقتصادي حداقل هفته‌اي دو بار با حضور دکتر روحاني بررسي و جمع‌بندي مي‌شود، گفت: به اين ترتيب متناسب با وضيعت شاخص‌ها، برنامه‌ها و شرايط مقتضي که لازم باشد، طلبيده مي‌شود.

سخنگوي دولت تصريح کرد: از اين رو ما نمي‌توانيم همه فعاليت‌هايمان را محدود و معطوف به برنامه پنجم که 5 سال پيش تصويب شد، کنيم. ما حتي نمي‌توانيم به بودجه سال 1394 که اکنون در  فرايند اجرايش هستيم، مرتب استناد کنيم ما بايد لحظه به لحظه شرايط کشور را پيش بيني کنيم و متناسب با آن شرايط نسخه بپيچيم و برنامه داشته باشيم.

وي ادامه داد: شايد در طول اين مدت نياز به تصميمات اقتضايي مناسب ديگري داشته باشيم که اين را اتخاذ خواهيم کرد و متناسب با واقعيت‌ها براي بهبود وضعيت اقتصادي تلاش خواهيم کرد.

 

* آماده‎ايم لايحه برنامه توسعه ششم را تقديم مجلس کنيم

نوبخت اضافه کرد: در جلسه گذشته هيئت وزيران کار رسيدگي به پيش نويس لايحه احکام دائمي برنامه ششم به اتمام رسيد و اکنون مهيا هستيم تا آن را به صورت يک لايحه با قيد يک فوريت به مجلس محترم تقديم کنيم.

سخنگوي دولت اظهار داشت: مجلس فرصت دارد در باقي مانده مهر ماه، آبان و تا نيمي از آذر اين لايحه را بررسي کند و بعد از طبق روالي که در سنوات گذشته اعمال شده بود، در مدت قانوني لايحه بودجه تقديم مجلس شود، ما مجدداً بودجه سال 1395 را به مجلس تقديم مي‌کنيم.

 

* مجلس نهم آثار ماندني براي مجلس دهم به يادگار بگذارد

وي افزود: اين برنامه چون برنامه سال اول دوره 1395 تا 1399 تحت عنوان برنامه ششم است دقيقاً در چارچوب سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص سياست‌هاي کلي برنامه ششم تهيه شده و مجلس بعد از فراغت از تصويب احکام دائمي کنوني برنامه ششم به بودجه رسيدگي خواهد کرد و متناسب با زمان براي انتخابات آتي مجلس فرصتي در اختيار آن‌ها خواهد بود تا پس از بازگشت مجدداً جداول و احکام کمي برنامه همراه با مستنداتش تقديم مجلس شود و اميدواريم مجلس نهم به نحو شايسته آثار ماندني از خود را براي مجلس دهم به يادگار بگذارد.

 

 

* وجدان عمومي درباره رفتار برخي نمايندگان با اعضاي دولت قضاوت مي‎کنند

در ادامه اين نشست نوبخت در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه واکنش دولت نسبت به رفتار برخي از نمايندگان با اعضاي دولت در جلسه بررسي کليات برجام در مجلس چيست اظهار داشت: درباره برخورد ناشايسته‌ چندنماينده در ارتباط با بيانات و رفتاري نسبت به اعضاي دولت در جلسه بررسي کليات برجام داشتند قطعا وجدان عمومي به درستي قضاوت خواهد کرد.

سخنگوي دولت اضافه کرد: مجلس شوراي اسلامي با توجه به مشخصه‌اي که امام راحل به عنوان اسلام مطرح کردند بايد عصاره‌اي از فضايل ملت باشد در شرايطي که نمايندگان احساسي و عصبي رفتار مي‌کنند حتما بايد خويشتنداري کنند واکنش دولت در اين راستا حرکتي بود که صالحي انجام داد که مي‌توانيد نوع نگاه اخلاق‌مدار دولت را در اين شيوه از رفتارها ملاحظه کنيد.

نوبخت تصريح کرد: اميدواريم در آينده اين گونه حوادث رخ ندهد برخي‌ در خوش‌بينانه‌ترين شرايط براي احقاق حق هر ابزاري را توجيح مي‌کنند که بايد در اين راستا نهايت خويشتنداري صورت گيرد.

 

* باتاييد شوراي نگهبان شرايط براي اجراي برجام آماده مي‌شود

وي درباره شرايط پسا تحريم و اجراي برجام در آينده اظهار داشت: پيش‌بيني‌مان اين است با تصويب جزئيات اين طرح در جلسه علني امروز مجلس و تأييد روزهاي آينده شوراي نگهبان شرايط براي اجراي برجام آماده شود.

نوبخت با تأکيد بر اينکه يک دستور کاري تهيه شده که طرف مقابل اقداماتي را انجام دهد تصريح کرد: به موازات اين اقدام ما هم در نطنز، فردو و اراک کارهايي بايد انجام دهيم در اين راستا طرف مقابل اولين اقدامش اين بود که بتواند قطعنامه جديد از شوراي امنيت داشته باشد تا قطعنامه‌هاي ديگر را تحت تأثير قرار دهد.

سخنگوي دولت افزود: آمريکا تعهداتي داشته که انجام داده است و از ماه‌هاي آينده با عملياتي شدن برجام فرصت حرکت در مسير پسا تحريم را ايجاد خواهد کرد و قطعا تحريم‌ها برداشته خواهد شد چرا که ما در شرايط پسا تحريم برنامه‌ريزي کرديم.

 

* شرايط برخورداري از پساتحريم آماده است

نوبخت با اشاره به حضور هيئت‌هاي خارجي در ايران براي سرمايه‌گذاري تصريح کرد: در شرايط پسا تحريم و تمديد مقررات برخي از مقامات بلند پايه خارجي به ايران سفر مي‌کنند و در حال حاضر نيز مقامات بلند پايه اقتصادي ژاپن در ايران هستند که بايد در اين فرصت کوتاه تا لغو کامل تحريم‌ها شرايطي براي اجرايي شدن اين توافقات با کشورهاي ديگر ايجاد شود.

وي اضافه کرد: ما براي همکاري با کشورها در زمينه اقتصادي آنها را به سه بخش مبتني بر توليد بهره‌وري و نوآوري تقسيم کرديم و در اين راستا تکنولوژي را احصا کرده و براي تأمين بازار با همکاري کشورها تلاش مي‌کنيم تا در جهت پيشرفت اقتصادي و افزايش صادرات گام برداريم فضا براي برخورداري از شرايط پسا تحريم آماده است و ما آنرا اجرايي خواهيم کرد.

 

* يارانه‎ها پيش از پايان مهر به حساب خانوارها واريز مي‌شود

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درباره پرداخت يارانه مهرماه گفت: اين ماه به پايان نرسيده به حساب خانوارها واريز خواهد شد.

 

* ارائه کليات بسته اقتصادي از سوي رئيس جمهور از رسانه ملي

سخنگوي دولت درباره چارچوب بسته اقتصادي جديدي که رئيس جمهور امشب در برنامه زنده به ملت ايران اطلاع خواهد داد اظهار داشت: امشب به رئيس جمهور کليات اين بسته اقتصادي را به سمع و نظر ملت‌ خواهد رساند و از آغاز هفته آينده ستاد اقتصادي دولت در يک نشست جزئياتش را بازگو خواهد کرد.

 

* فکر نمي‎کنم تغيير در بدنه دولت اقتصادي باشد

نوبخت در پاسخ به اين سوال که آيا سخنان رئيس جمهور درباره تغيير در دولت مربوط به پس لرزه‎هاي نامه چهار وزير است يا خير، گفت: رئيس جمهور در تيرماه در يک نامه‌اي برنامه خود را براي اصلاح نظام پولي و بانکي و سرمايه‌اي ارائه داد و در اين راستا سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مسئوليت برقراري انضباط بودجه را داشت و در ستاد اقتصادي دولت نيز کار گروه تخصصي تشکيل شد و مباحث مورد نظر مورد بررسي قرار گرفت و در جلسه هفته آينده جزئيات اين ستاد بيان خواهد شد.

وي اضافه کرد: ما همواره براي اينکه بطور شايسته عمل کنيم نيازمنديم در جهت سرعت بخشي براي خروج از رکود برنامه‌هاي خود را به انجام برسانيم و برنامه کوتاه مدتمان نيز بايد متناسب با شرايط موجود باشد اگر تعبيرمان اين باشد که در بدنه دولت تغيير حاصل شود فکر نمي‌کنم که نظر رئيس جمهور اين بوده باشد همه ما بايد تلاش کنيم با هماهنگي کامل همه فعاليت‌ها را به پيش ببريم.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تأکيد کرد: در مقايسه با ادوار گذشته سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، بانک مرکزي و وزارت اقتصاد و امور دارايي هماهنگي قابل قبولي دارند و روابطشان همواره عاطفي و برادرانه است اگر يک موضوع خاص از سه نفر پرسيده شود طبيعتا نظرات متفاوتي ارائه مي‌شود.

سخنگوي دولت تصريح کرد: به عنوان مثال درباره نرخ سود بانکي که اعلام شده بود بيش از نرخ تورم است انتظار بر اين بود که آن زماني که 40 درصد نرخ تورم داشتيم سود بانکي همين قدر بود البته دولت به تقليل نرخ سود بانکي معتقد است و شوراي پول و اعتبار در اولين جلسه اين موضوع را مطرح خواهد کرد بنابراين هر سه دستگاه اقتصادي دولت بر اين امر متفق‌النظر بودند و اختلافشان فقط  در ميزان تقليل سود بانکي بود که بايد اين موضوع به تدريج انجام شود.  

 

* طبق گزارش مرکز آمار رشد اقتصادي در بهار امسال مثبت بوده است

نوبخت درباره اين سوال که صندوق بين‌المللي پول رشد اقتصادي ايران را در سال 94 منفي اعلام کرده است آيا شما اين گزارش را تکذيب مي‌کنيد اظهار داشت: با توجه به استناد به صندوق بين‌المللي پول نرخ رشد اقتصادي ايران مي‌تواند مثبت و نيم و منفي و نيم باشد و نرخ تورم را پايين اعلام کند اين درحالي است که گزارشات مقدماتي از مرکز آمار نشان مي‌دهد رشد اقتصادي کشور ما در بهار امسال مثبت بود و جزئيات آن در بخش‌هاي مختلف در آينده‌اي نزديک ارائه خواهد شد.

 

 

* افزايش نمايندگان موافق جزئيات برجام ناقض ادعاها عليه دولت است

وي درباره اينکه کدام رفتار دولت باعث شده منتقدين و واکنش نمايندگان نسبت به دولت بيشتر شود اظهار داشت: امروز رأيي که مجلس به جزئيات برجام داد فراتر از رأيي بود که به کليات داد و اين آمار که از 139 به 161 افزايش يافت انتقادها را ناقض نشان مي‎دهد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اضافه کرد: فضايي که در هفته گذشته در جلسه استيضاح وزير راه و شهرسازي در مجلس بوجود آمد نمايندگان از زماني که به آخوندي رأي اعتماد دادند رأي‌شان بيشتر شد. 

سخنگوي دولت درباره يک پنجره واحد اقتصادي و مأموريت وزارت اقتصاد و امور دارايي در جهت ارائه برنامه در پروسه پسا تحريم اظهار داشت: در تاريخ 17 شهريور 92 وزارت اقتصاد و امور دارايي موظف شد برنامه‌هايي را در دوره پسا تحريم فراهم کند و دستگاه‌هاي ديگري نيز مسئول شدند تا هماهنگي‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاران خارجي در ايران فراهم سازند تا در پيچ و خم نظام بروکراتيک ما معطل نمانند.

 

* وزارت‎خارجه متولي شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور است

نوبخت در پاسخ به اين سوال مبني براينکه شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور قبلا فعال بوده و دولت از سرمايه‌گذاري آنان استقبال کرده و اما شاهديم کارکنان اين شورا بيکار شدند و بودجه به آنان تخصيص پيدا نکرده تصريح کرد: در گذشته اين شورا در نهاد رياست جمهوري مستقر بود اما با توجه به ماهيت و مأموريت آن وزارت‌خارجه مناسب‌ترين دستگاهي است که بايد اين شورا زير نظرش قرار بگيرد. 

وي اضافه کرد: سازمان مديريت و برنامه ‌ريزي اصلاحيه‌اي درباره متولي اين شورا پيشنهاد داد و پس از بررسي‌هاي لازم اين نهاد زير مجموعه وزارت‌خارجه شد در حال حاضر نيز بنده آمار دقيقي از کارکنان اين شورا ندارم که آيا متناسب با مأموريت‌ها استخدام شدند يا خير و يا اينکه مانند ساير دستگاه‌ها 30 نفر جذب شدند در اين راستا ما تلاشمان را مي‌کنيم که از با تجربه‌ها بيشتر استفاده کنيم.

 

* صرف پول حاصل از حذف يارانه‎ پردرآمدها در بهداشت و توليد

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه درآمد حاصل از يارانه اقشار پردرآمد جامعه کجا هزينه خواهد شد اظهار داشت: مجلس در تبصره 20 قانون بودجه 94 پرداخت‌هاي نقدي 42 هزار ميليارد تومان را به 39 هزار ميليارد تومان تقليل داد و اين کاهش از محل حذف يارانه خانوارهاي پردرآمد است که در کنار آن مواردي از جمله بهداشت و درمان، مبالغي براي توليد و همچنين مبالغي براي برنامه کوتاه مدت حمايت از توليد از اين محل پرداخت خواهد شد.

 

* آمادگي دولت و بانک مرکزي براي همکاري درباره موسسه ميزان

سخنگوي دولت درباره آخرين وضعيت موسسه ميزان اظهار داشت: قوه قضاييه پرونده اين موسسه را بررسي مي‌کند و ما انتظار داريم اين پيگيري‌ها ادامه داشته باشد و بانک مرکزي و دولت نيز در اين راستا آماده همکاري هستند.

 

* تا پايان سال بيش از 30 هزار ميليارد تومان مطالبات پيمانکاران را پرداخت خواهيم کرد

نوبخت درباره پرداخت نشدن حقوق پيمانکاران نيز تصريح کرد: در صورتي که پيمانکاران صورت وضعيتشان را ارائه دهند پس از تأييد مطالباتشان پرداخت خواهد شد ما در حال حاضر 8 هزار و 300 ميليارد تومان از بابت طرحَ‌هاي عمراني را پرداخت کرديم و همچنان نيز در حال پرداختش هستيم قانونگذار در تبصره 50 علاوه بر اعتباراتي که براي پرداخت پيمانکاران در نظر گرفته 11 هزار ميليارد تومان به تفکيک، 500 ميليون تومان براي اوراق مشارکت و 500 ميليون تومان براي اسناد خزانه در نظر گرفته است تا ما بتوانيم به روش‌هاي پرداخت نقدي و تهاتري بدهي آنها را پرداخت کنيم. 

وي اضافه کرد: ما تا پايان سال بيش از 30 هزار ميليارد تومان از مطالبات پيمانکاران را پرداخت خواهيم کرد چرا که يکي از عوامل محرک براي عبور از گردنه رکود همين پرداخت‌ها است.

 

* نامه‎اي لاريجاني درباره غيرقانوني بودن حذف يارانه پردرآمدها در وزارت تعاون را دريافت نکردم

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درباره نامه لاريجاني به روحاني که گفته بود، حذف يارانه پردرآمدها از سوي وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي خلاف قانون است نظر شما چيست گفت: من نامه‌اي از سوي رئيس مجلس به دولت در اين راستا نديدم و هر وقت نامه را مشاهده کردم توضيحات را ارائه خواهم کرد.

 

* اختلاف نظر دولت و مجلس در قيمت‎گذاري خوراک پتروشيمي‎ها

سخنگوي دولت در پايان اين نشست درباره درآمدهاي خوراک پتروشيمي‌ها و اختلاف نظر بين زنگنه و نعمت‌زاده درباره کاهش قيمت خوراک پتروشيمي‌ها اظهار کرد: در اين راستا مجلس زمان رسيدگي لايحه بودجه 93  در حد 13 سنت قيمت‌گذاري کرد و آن هم با شرايطي که IR چه عددي باشد، اما دولت از مجلس خواست که به آن رأي ندهد و پس از آن در قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت فرمول‌هايي را بر روي اين رقم تعيين کردند و وزارت نفت با توجه به شرايط، رقمي را که از سوي مجلس گفته شده بود را قبول نکرد و اعتقادش بر اين بود که اگر اين رقم از 13 سنت کمتر شود توليد مخارج و سرمايه‌گذاري لازم دچار مشکل مي‌شود و اين در حالي است که با افزايش توليد، سرمايه‌گذاري رشد خواهد کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html